پیشنهاد عهد ما
خانه > اخبار عهد ما > تجربه اربعین و جهانی شدن بسیج مردمی در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب

تجربه اربعین و جهانی شدن بسیج مردمی در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب

به گزارش «عمارفیلم» حجت الاسلام عباس مولایی در چهل و هفتمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی که با اکران مستند «رستاخیز» برگزار شد، در باب تاکیدات ائمه بر زیارت حضرت سیدالشهدا و زیارت اربعین اظهار داشت: در روایات زیارت اباعبدالله(ع) هم شرط ایمان معرفی شده و هم تاکید شده کسی که زیارت ایشان نرود اصلا شیعه محسوب نمی شود. روایت اول از امام صادق (ع) است که شخصی به محضر امام صادق رسید. حضرت از او سؤال کرد شما سالی یک مرتبه به زیارت جد غریب ما می‌روی؟ گفت نه. حضرت پرسیدند دو سال چه؟ گفت نه. گفتند در طی سه سال هم به زیارت جد ما نمی روی؟ گفت بعضی وقت‌ها در سه سال هم نمی‌روم حضرت خیلی ناراحت شدند و اعتاب آمیز با او رفتار کردند. آن شخص گفت: بعضی اوقات وضعیت کاری‌ام اجازه نمی دهد و نمی توانم به زیارت مشرف بشوم حضرت فرمودند تو در عذری اما اگر بهانه‌ای نداری و اگر کسی بتواند کار تو را انجام دهد این فرصت استثنایی را از دست نده.

IMG_6113

کسی که به زیارت سید الشهدا نرود در بهشت مستاجر است

وی در ادامه افزود: آیت الله بهجت ابتدای جلسات‌شان نکاتی اخلاقی را مطرح می‌کردند که از جمله این موارد روایتی بود از امام صادق که اگر کسی به زیارت اباعبدالله (ع) نرود اگر در زمره بهشت هم باشد در بهشت مستاجر است یعنی صاحب خانه نیست مهمان اهل بهشت است و حضورشان در بهشت عاریتی است و جای ثابتی در بهشت ندارد.

حجت السلام مولایی به زمینه‌های شکل گیری زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: زیارت اربعین از روایتی از حضرت عسگری و تاثیر این روایت در جامعه شیعه آغاز شد. امام حسن عسگری در روایتی فرمودند صفات مومن پنج چیز است که یکی‌ش زیارت اربعین است یعنی در اربعین به زیارت سیدالشهدا مشرف می‌شود خب طبعا وقتی این مطلب را که عنوان می‌کردند به اثرات و کارکردهایی که جامعه شیعه از این زیارت می‌تواند به دست بیاورد هم فکر می‌کردند یعنی اگر همه‌ی جامعه‌ی شیعه به زیارت اربعین بیایند و همه جامعه شیعه کنار قبر اباعبدلله بیایند و ایشان را زیارت کنند این اثراتی را در جامعه می‌تواند داشته باشد که هیچ چیز با این اثرات برابری نمی‌کند.

باید از فرهنگ اربعین سبک زندگی استخراج کنیم

وی با اشاره به علائم محقق شده در اربعین به عنوان آخر الزمان اظهار داشت: در دوران آخر الزمان مومنین باید رفتارشان شکل رفتار مریدان شیعیان حقیقی حضرت سید الشهدا را به خودش بگیرد. و این یعنی سبک زندگی که در آیه ۲۰۰ سوره آل عمران به آن اشاره شده است و امام صادق (ع) درباره این آیه می‌فرمایند این آیه برای دوران آخر الزمان است که در آن انجام چهار کار دستور داده شده است: ای کسانی که ایمان آورده‌اید صبر فردی داشته باشید و همدیگر را به صبر دعوت کنید، منفعل نباشید و در همه‌ی عرصه‌ها تقوا پیشه کنید. این چهار مورد باعث نجات است. حالا در معجزه‌ی آخرالزمانی اربعین تمام این چهار مورد لحاظ شده است این همه در حالی است که رسانه‌های خبری دنیا بزرگترین اجتماع بشری را نفی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که اخبار بزرگ‌ترین اجتماع بشری به گوش افراد مختلف در عالم برسد بلکه آن‌هایی که حق جو و حق طلب هستند به سید الشهدا گرایش پیدا کنند.

این مبلغ دینی استخراج سبک زندگی اسلامی را از فرهنگ زیارت اربعین الزامی دانست و افزود: یکی از مشکلاتی که در جامعه‌ی ما در این است که تا اسم سبک زندگی می آید خیلی ها فکر می کنند ناظر بر نوع غذا خوردن، نوع پوشاک، نوع رفتار، حرف زدن و یک سری امور ظاهری است در حالی که در مورد سبک زندگی مومن هیچ کدام از این‌ها در اولویت نیست اولویت سبک زندگی یک انسان مسلمان و مومن مسأله هویت یابی است. مساله هویت یابی دقیقا در اربعین مطرح است تا یک زائری در خیل زائران اباعبدالله (ع) قرار می گیرد از مسیر نجف تا کربلا و حتی لب مرز خودش در خیل عظیم زائران می‌بیند اگر غروری هم داشته باشد شکسته می شود چرا خود همچون قطره‌ای در دریا می‌بیند. در ادامه این مسیر وقتی حرکت می‌کند وقتی نوع عطوفت و مهربانی جامعه مسلمین را نسبت به هم می بیند ناخود آگاه اگر غروری هم داشته باشد در هم شکسته می شود.

هویت یابی از اولین اثر حضور در اربعین

حجت الاسلام مولایی اولین نتایج حضور در پیاده روی اربعین هویت یابی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: شما زیارت اربعین را هم که نگاه کنید می بیند اولین مسأله همین مسأله هویت‌یابی است. خطاب به خدا می‌گوید خون‌شان را در راه تو تقدیم کردند تا بندگان خدا از جنگ، سرگردانی و ضلالت بیرون بیایند. ضلالت و فتنه هایی که در دوران آخر زمان ایجاد می شود و باعث سرگردانی می‌شود چه چیزی این فتنه‌ها را از بین می‌برد؟ آن هویت یابی که در کربلا و در اربعین سید الشهدا اتفاق می تواند.

وی دومین نتایج حضور در اربعین را مساله حرکت دانست و اظهار داشت: حرکت یعنی عدم سکون یعنی شیعه منفعل نیست و اثر گذار است ساکت و آرام گوشه ای نمی نشیند که هر بلایی خواستند به سرش بیاروند. در اقصی نقاط جهان هر اتفاقی بیفتد صدایش در نیاید و بعد هم به او بگویند این خیلی بچه خوبی است. اتفاقا در دوران آخر الزمان شیعه باید واکنش نشان دهد و با دیگران ارتباط بگیرد. در روایت داریم که شیعه‌ها دیگران را عاشق ما اهل بیت می‌کنند. روایتی از امام صادق (ع) نقل شده کسی از ایشان پرسید ویژگی شیعیان شما چیست؟ امام فرمودند یکی از ویژگی های شیعیان ما در نوع ارتباط شان با دیگران است یعنی طوری با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند که دیگران بعد از ارتباط با این‌ها می‌گویند این شیعه‌‌ی جعفربن محمد بود و این مرا خوشحال می کند در این حرکت که این جمع عظیم راه می افتند این مسأله عدم انفعال، عدم عزلت و گوشه نشینی نشان داده می‌شود.

مواسات فقط در بین زائران کربلا و در اربعین دیده می‌شود

مولایی اشاره به مسأله مواسات به عنوان سومین نتیجه حضور در اربعین تصریح کرد: شما به حرم حضرت ابالفضل (ع) که مشرف می‌شوید یکی از صفاتی که در رابطه با ایشان می‌گویی چیست؟ سلام بر شما برادری که مواسات نسبت به سیدا الشهدا داشتی. مواسات یعنی خود را ندیدن یعنی غرق در ولایت شدن و در مرحله‌ پایین‌تر غرق شدن در مومنینی که بر دیگران ولایت دارند. مومنی در زمینه ای فضیلتی دارد و دیگران باید تن به ولایت او بدهند. ولی فقیه است و حرفش در جامعه فصل الخطاب است و دیگران باید بتوانند تن به ولایت او بدهند. شما در مسیر اربعین می بینید زائران نهایت مهروزی را نسبت به یکدیگر دارند بعضا سر راه می‌نشینند و اصرار می‌کنند که به موکب ما بیایید ما بتوانیم از شما پذیرایی کنیم. لباس‌هایشان را می‌شویند حمام خانه‌هایشان را در اختیار زائران قرار می‌دهند بدون اینکه زبان هم‌دیگر را متوجه شوند بعضا به اصرار به ترمیم کردن زخم‌ها و تاول‌های پاهای زائران می‌پردازند این نهایت مواسات است این نوع از تعاطف کجا پیدا می شود؟ این فقط در کربلا دیده می‌شود.

این مبلغ دینی جهانی شدن فرهنگ و سبک زندگی اربعین را از جمله الزاماتی برای ظهور امام زمان عج دانست و گفت: حضرت امام صادق (ع) فرمودند کسی از من پرسید حضرت حجت کی ظهور خواهند؟ شما که می‌گویید غیبت طولانی دارند! امام صادق فرمودند آن روزی که مومنین بتوانند دست در جیب هم بکنند و  از جیب هم خرج کنند بدون اینکه اگر مطلع شوند ذره ای ناراحتی از هم به دل بگیرند شما درکربلا این را می‌بینید. همه عالم تلاش می‌کنند چیزی را به دست بیاورند در کربلا طرف هرچه به دست آورده، زمین و خانه همه را می فروشد و خرج زائران اباعبدالله می کند و بعد دوباره می رود زندگی ش را از صفر شروع می کند. این نهایت مواسات است.

اربعین مقدمه‌ای برای شکل گیری امت واحده

وی در خصوص زمینه‌های شکل گیری آرمان امت واحده‌ی امام خمینی در اربعین اظهار داشت: حضرت امام برای تحقق امت واحده اسلامی سه حرکت انجام دادند حرکت اول این بود که آمدند یک سری ساختار ها را فراهم کردند مثل نماز جمعه بعد هم خطاب به ملت فرمودند نماز جمعه محور ائتلاف امت اسلامی است نمازجمعه ها در کشور راه افتاد افرادی به عنوان امام جمعه به شهرستان‌ها معرفی کردند که ابتدای انقلاب خیلی از امورات مردم از طریق همین نماز جمعه به مسؤلین اطلاع رسانی می‌شد و خیلی از مشکلات مردم در همین نماز جمعه ها حل و فصل می شد. من جملات امام را درباره امت واحده عرض کنم خدمت شما: «این نماز جمعه را تشکیل دادیم تا در بتوانند مشکلات جامعه اسلامی را حل بکنند اسلام این گونه اجتماعات را فراهم کرده است تا استفاده دینی شود عواطف و برادری و همکاری افراد تقویت شود رشد فکری بیشتری پیدا کنند برای مشکلات سیاسی اجتماعی خود راه حل‌هایی بیابند و به دنبال آن به جهاد و کوشش دسته جمعی بپردازند.» این جملات حضرت امام است درباره این ساختاری که به عنوان مقدمات امت واحده ایجاد شد و در مرحله بعد امام سران کشورها و دولت‌ها را به تشکیل امت واحده دعوت کردند یعنی همه‌شان جمع شوند و یک تصمیم بگیرند بعضی ها فکر می کنند آرمان امت واحده این است که حضم مذهب در مذهب شود یعنی من اگر اعتقاد متفاوتی نسبت به اعتقاد شما دارم از اعتقاداتم دست بکشم و اعتقادات شما را بپذیرم در حالی که این معنای امت واحده نیست.

عباس مولایی وحدت را حلقه‌ی وصل امت واحده خواند و خاطر نشان کرد: امت واحده یعنی ما اختلافات را کنار بگذاریم از افتراقات ها فاصله بگیریم و آن مواردی را که باعث می‌شود اتحاد پیدا کنیم را پر رنگ کنیم روی موارد مشترک و اتفاق نظرها تاکید کنیم. مساله امت واحده در دو حوزه مطرح می شود یکی در حوزه اعتقادات و یکی در حوزه عمل. در حوزه اعتقادات همین که در قران مساله شرک نورزیدن مطرح می‌شود یعنی توحید که یک مساله اعتقادی است. همه امت اسلامی در توحید مشترک اند همچنین در مساله نبوت و معاد هم اشتراک نظر دارند حالا شاید در فروعات اختلافاتی باشد اما در اصل اشتراک داریم وقتی امت واحده گرد این سه موضوعی که در اصول دین و مذهب است جمع شوند اتحاد حاصل می‌شود.

تاکید امام خمینی نسبت به اتحاد دولت ها علیه استکبار

وی دعوت امام از دولت‌ها را به تشکیل اجتماعی بزرگ برای حل مشکلات، اقدام دوم ایشان به منظور شکل گیری امت واحده خواند و بیان داشت: امام فرمودند اگر مردم جمع شوند و یک سطل بریزند آب اسرائیل را می برد چرا شما نمی‌توانید بایستید در برابر اسرائیل؟ چرا امت اسلامی ید واحد نمی شوند؟ اختلاف‌ها را کنار نمی‌گذارند بیایند جلوی اسرائیل بایستند. جمله امام خطاب به دولت‌ها این است: ما حرف مان این است که قبل اینکه خود ملت ها قیام کنند خود دولت ها بیاند خاضع شوند با هم دوست بشوند با هم جلسه‌ای درست کنند همه‌ی رئیس جمهورها بنشینند و مسائل‌شان را حل بکنند و هرکسی جای خودش باشد لکن در مصالح کلی اسلامی در آن چیزی که همه هجوم آورده‌اند به اسلام در آن با هم اجتماع کنند جلوی‌شان را بگیرند و آسان هم هست. در جای دیگر امام می‌فرماید: ما میل داریم که با همه کشورهای اسلامی برادر باشیم همه حکومت ها در عین اینکه اعوجاج دارند برگردند به ما دست اخوت بدهند ما صلاح همه را می‌خواهیم.

مولایی در ادامه افزود: امام وقتی دیدند از دولت ها نتیجه نگرفتند آمدند سراغ ملت ها و گفتند خود ملت ها اختلافات را کنار بگذارند در جایی می‌فرمایند: ملت ها خودشان باید در فکر اسلام باشند مأیوسیم ما از سران اکثر قریب به اتفاق مسلمین لکن ملت ها خودشان باید به فکر باشند از آن ها مایوس نیستیم.

برائت از مشرکین از مکه تا کربلا

وی برائت از مشرکین را سومین اقدام امام در راستای تحقق امت واحده اعلام کرد و گفت: با اینکه فاجعه کشتار حجاج که در سال ۶۶ اتفاق افتاد و فاجعه‌هایی که بعدا توسط حکومت عربستان رخ داد اما امام حتی در آن شرایط مساله برائت از مشرکین را به عنوان محور ائتلاف مسلمین معرفی کردند. در همه این‌ سالها شاید یک جاهایی ضعف دیپلماسی ما در برابر عربستان شاید یک جاهایی ضعف عملکرد فرهنگی ما در حج باعث شد که به صورت صد درصد این اتفاق در مکه نیفتد خداوند متعال معجزه‌ای را رقم زد که این اتفاق در کربلا بیفتد. بعد از این همه سال جمعیتی که حج می روند نهایتا بشوند پنج میلیون نفر ولی جمعیتی که کربلا می روند سال گذشته نزدیک به ۲۰ میلیون نفر بودند. در روایات داریم یک نفر زائر قبر اباعبدالله (ع) که در ایام اربعین به زیارت سید الشهدا می آید مساوی است با هزار نفر نیروی جنگی سوار بر ورزیده ترین اسب‌های جنگی است. شما ۲۰ میلیون نفر را ضربدر هزار بکنید ببینید چه رقمی به دست می آید یعنی ۲۰ میلیارد نفر. این تاثیر معنوی زیارت کربلا در ایام اربعین است. ما اعتقاد داریم در داستان تالوت چه بسا قوم اندکی با تکیه بر خدا بر قوم بسیاری غلبه می‌کنند.

مولایی در خصوص ارتباط شکل گیری بسیج مستضعفین با اربعین سیدالشهدا گفت: اول باید کلمه استضعاف را معنا کنیم و بعد ببینیم بسیج مستضعفین شکل گرفته یا نگرفته. استضعاف در آیات و روایت به کسی می‌گویند که عمل به حق نمی‌کند اما نسبت به حق موضع و عناد هم ندارد. هر کسی در برابر حق عناد ورزید طبق آیات قرآن مستکبر است. شیطان استکبار ورزید اگر استضعاف و استکبار را معنا کنیم خیلی چیزها برای ما مشخص می‌شود. بسیج یک فکر است یک حرکت خودجوشی است که امروز بین ملت‌ها دارد اتفاق می‌افتد. بسیج مستضعفین در اربعین محقق شده است از کشورهای مختلف دارند می آیند تفکر بسیجی را دارند  و همه‌شان هم همین که در مسیر سید الشهدا قدم می‌گذارند همین که نسبت به هم تعاطف و مهرورزی دارند و همین حرکت به سمت امام حسین یعنی من نسبت به حق موضع ندارم. این تجلی یک نوع تفکر بسیجی است عمیق‌ترین نوع تفکر بسیجی هم اتفاقا همین‌جا است. حضرت آقا در سال ۸۵ در جمع سران کشورهای مسلمان قبل از وقایع بیداری اسلامی سخنرانی ای دارند که در باب هدایت بیداری اسلامی می فرمایند: مهم‌ترین عنصر برای زدودن ظلم در هر جایی بیرون آمدن مردم است اصل استفاده از مردم ظلم را با نشستن در خانه نمی شود دفع کرد باید بیرون بیایید اگر هم بیرون آمدید سختی هایی دارد ممکن است کسی شهید شود، خونی هم ریخته شود ولی باید سختی ها را تحمل کرد تا این کار به نتیجه برسد. بزرگترین تجمعی که مردم در آن جمع می‌شوند کجاست؟ اربعین سیدالشهدا ؛ یک ۹ دی در این مملکت اتفاق افتاد مردم آمدند بیرون و بساط فتنه جمع شد اربعین بساط فتنه را از کل عالم می تواند جمع کند اگر باور داشته باشیم به اینکه اثر اربعین در کل دنیا متجلی می‌شود.

اقتصاد مقاومتی در اربعین عینیت یافته است!

این مبلغ دینی با اشاره به سوژه‌ها و ابعاد کشف نشده‌ای که در اربعین وجود دارد، گفت: خیلی سوژه ها در اربعین مطرح است مثل اقتصاد مقاومتی که حضرت آقا از آن صحبت می‌کنند اما متأسفانه هیچ کس به فکر نیست و نه می‌فهمد اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟ ولی شما می‌بینید یکی از بارزترین وجوه اقتصاد مقاومتی دارد اتفاق می‌افتد. ۲۰ میلیون نفر خودشان را مدیریت می‌کنند بدون اینکه نیاز به کسی داشته باشند. این خودش یک سوژه است.

وی افزود: حضرت آقا به جوانان اروپا و امریکای شمالی نامه نوشتند ما در نسبت با نامه ایشان منفعل عمل کردیم یعنی همان سبک زندگی که می‌گوییم در اربعین باید حرکت کرد را ما اینجا پیاده نکردیم. این نامه نوشته شد ترجمه منتشر هم شد ولی کاری انجام نشد این کار کجا می‌تواند انجام شود؟ در اربعین هر ساله شیعیان کشورهای مختلف دارند می‌آیند از امریکا و اروپا هزار نفر- دو هزار نفر ثبت نام می‌کنند و به سختی می‌آیند همین یک سوژه است به هر حال یک حرکتی در دنیا دارد اتفاق می افتد هرچند که رسانه سانسور می‌کنند. نیجریه‌ای ها را ببینید ‌پیروان امام راحل که در نیجریه منشا یک تحولی شدند. همین‌ها را یک نفر برود در اربعین به عنوان سوژه روی این‌ها کار بکند که اصلا تاثیر اربعین در خط گیری و مقاومت‌شان چیست خودشان تا چه حد خود را وابسته به اربعین سید الشهدا و آمدن به سمت حرم اباعبدالله می‌بینند و چه اندازه آمدن به سمت کربلای سیدالشهدا در مقاومت‌شان مؤثر است. تأثیر اربعین در مقاومت ملت.

اربعین انقلابی برای براندازی ظلم

مولایی درباره نقش اربعین در براندازی ظلم اظهار داشت: وقتی مسأله انقلاب‌های مخملین مطرح شده بود فکر می‌کردم تأثیر اربعین در انقلاب‌های مخملی صحیح چیست‌؟ خیلی ها به عنوان یک تئوری امروز مطرح می‌کنند وقتی می‌خواهند حکومتی را تغییر بدهند سناریو انقلاب مخملی را در آن اجرا می‌کنند. که یک عده‌ای به صورت نرم و آرام اعتراض خود را نشان دهند و در کشور ما هم به هر حال سال ۸۸ پروژه همین بود براندازی نرم. خب همین به صورت صحیح‌ش براندازی ظلم به صورت نرم در اربعین دارد اتفاق می افتد شعار ندارند که دارند: هیهات من الذله! رنگ ندارند که دارند با پرچم هایی به سمت حرم می‌روند که روی همه‌شان نوشته شده است: یا حسین!

وی در پایان به سختی از آیت الله بهجت اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت الله بهجت می گفتند امام زمان که تشریف بیاورند با پنج جمله خودشان را معرفی می کنند که عین پنج جمله به امام حسین مربوط است و این یعنی انسان‌ها باید امام حسین(ع) را بشناسند که امام زمان(عج) به وسیله امام حسین(ع) خودش را معرفی کند. آقای بهجت می فرمودند معرفی امام حسین(ع) به مردم جهان در اربعین اتفاق می افتد. اگر روزی همه عالم حضرت سید الشهدا را شناختند حضرت ولی عصر تشریف می‌آورند آن روز است که می توانند راحت فریاد بزنند من فرزند همان حسینی هستم که در برابر ظلم و جور زمانه‌ش ایستاد و شهید شد.

اختصاصی عهد ما

همه ی اخبار عهد ما

همه ی تصاویر عهد ما

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*